ki-watercolor: sungai Tahan #3

"The human body is two-third water. Water in an essential nutrient that is, involved in every function of the body. It helps transport nutrients and waste products in and out of cell. It is necessary for all digestive, absorptive, circulatory and excretory function, as well as for the utilization of the water-soluble vitamins. It is also needed for the maintenance of proper body temperature", for more articles, look at the book titled Prescription for Nutritional Healing, written by Phyllis A. Balch and James F. Balch.



genre: nature
title: 'sungai tahan #3'
medium: water color
size: 50cm x 50cm
year: 2006
price: sold
Dunia menghadapi masaalah bekalan air bersih untuk diminum. Malaysia juga menghadapi masaalah yang sama. Di Malaysia kebanyakan bekalan air ke rumah diperolehi dari sungai. Di semenanjung terdapat dua banjaran gunung utama, Banjaran Tahan dan Banjaran Titiwangsa. Hampir semua sungai di Semenanjung bermula dari banjaran ini. Kebanyakan penempatan penduduk berada berhampiran sungai yang mana terjadi kawasan sumber air yang paling tercemar. Mungkin peraturan pembentungan yang dicadangkan oleh pihak berwajib tidak dipatuhi dengan sepenuhnya. Pembalakan yang tidak terkawal juga menyumbang kepada pencemaran sungai. Diusulkan supaya penempatan penduduk tidak di kawasan hulu sungai dan kawasan dataran tinggi. Kegiatan pembalakan juga perlu dikawal dengan sewajarnya. Ketahui lebih lanjut mengenai air, klik sini

Pendapat saya, pengertian pembalakan (logging) tidaklah mesti terkait dengan pemusnahan hutan (deforestation). Pembalakan adalah mengambil kayu yang bernilai dagangan. Semoga untuk memenuhi keperluan dalam negara dan bukan untuk kekayaan. Ketahui lebih lanjut mengenai hutan, klik sini. An article in Malay language.