kendi kera #8 (nepenthes stenophylla)

Nepenthes stenophylla adalah spesies yang menarik.  Ia tersebar luas di Borneo. Umumnya ia di temui tumbuh dalam hutan pergunungan, di ketinggian 1000 hingga 2000 meter dari aras laut. Kendi-kendi yang lebih rendah tidak selalu di temui. Kendi N. stenophylla seluruhnya berbentuk selinder yang menirus pada hujung yang bersambung dengan sulur. Kelihatan tidak memiliki ciri-ciri yang luar biasa.

Bentuk kendinya jarang melebihi 15 sm panjang. Namun, kendi-kendi yang di udara paling menarik, ada ketika mencapai 25 sm panjang. Kendi adalah berbentuk panjang dan sempit pada hujung bawah. Tudung kendi adalah membulat dan banyak selumbar berwarna merah-tua di permukaan atasnya. Terdapat lampiran kecil di bawah tudung, ke arah pangkal, yang boleh digunakan untuk membezakan jenis ini dari saudara terdekatnya di Sabah. Seluruh bahagian kendi-kendi N. stenophylla diliputi dengan bulu panjang berwarna cokelat.

Nepenthes stenophylla telah dilapurkan ditemui di Gunung Kinabalu tetapi ia merupakan spesies yang sukar dilihat di sana. Ia adalah lebih biasa dilihat di Gunung Mentapok dan Gunung Monkobo, dua gunung kecil yang terletak di tenggara Gunung Kinabalu. Ia juga telah dilapurkankan di temui di Gunung Silam dan Lembangan Maliau. Tempat terbaik untuk melihat spesies ini adalah di tanah tinggi hutan paya sekitar Bario di Sarawak, dimana ia sangat banyak di temui tumbuh.

The article is in Malay language. Below is about painting.

genre: wildlife vegetation
title: kendi kera #8 (nepenthes stenophylla)
medium: oil painting on canvas
size: 70cm x 70cm
year: 2012
price: sold