salt water: emperor angelfish

Pomacanthus Imperator seperti yang dilukiskan, adalah nama saintifik kepada Emperor Angelfish. Angelfishes atau mungkin sesuai diberi nama ikan-ikan Bidadari dalam Bahasa Melayu. Kebanyakan ikan Bidadari sangat bergantung kepada tempat berlindung yang terdapat batu-batan, gua dan celahan terumbu karang. Selain dari beberapa spesies Chaetodontoplus, mereka jarang terlihat di tempat terbuka. Biasanya kebanyakan spesies yang bermukim menghabiskan banyak masa di bahagian bawah untuk mencari makanan dan cergas berbolak-balik ke tempat berlindung. Ahli jenis Genicanthus biasanya suka berenang di perairan terbuka, sering membentuk himpunan dan memakan plankton jauh di atas bahagian dari dasarnya. Dua jenis makanan asas lainnya adalah menjelaskan terhadap jenis kelompok yang berlainan. Kebanyakan spesies yang lebih kecil termasuk Centmpyge, memakan terutama alga secara meragut di permukaan batu-batan. Sejumlah besar ikan Bidadari yang lebih besar khususnya Pomacanthus memakan bunga karang yang terdapat alga, zooantharians, tunicates, gorgonia, hidroid, dan rumput laut.

Pembenihan terjadi ketika senja dan biasanya melibatkan pasangan tunggal, walaupun yang jantan secara individu boleh berpasangan berturut-turut dengan betina lain. Yang jantan menyusun-atur wilayahnya dengan mengusir lain-lain jantan. Ia kemudianya berenang jauh ke bawah dan menunggu kedatangan satu atau lebih pasangan betinanya. Ketika calon pasangan mendekati, yang jantan mungkin mempamerkan asmara yang termasuk mendirikan sirip, kembali dengan cepat sebagaimana berenang dan "bergetar" badan. Akhirnya pasangan berputaran secara perlahan ke arah permukaan air, pada saat itulah telur dan sperma berguguran iaitu dikemuncak renangan naik, kemudian berenang kembali ke dasar. Menetaskan telur dari sekecil kurang dari 1 mm garis-pusat yang biasanya berlaku dalam tempoh 15 hingga 20 jam.

Ikan bidadari mempamerkan corak perhiasan yang menyilaukan, mencetuskan banyak pertikaian ilmiah tentang kemungkinan tujuan mereka. Banyak teori telah dicadangkan tetapi tiada dapat dibuktikan setepatnya. Ikan bidadari yang berukuran besar dikenali melalui perbezaan corak yang dramatik dibandingkan dengan yang remaja, yang secara berperingkat berubah saat ikan tumbuh dewasa. Menurut satu teori, corak yang ada pada badan ikan ini adalah dengan mudah dapat menyamai bentuk dan ciri persekitaran terumbu karang yang disebut sebagai "penyamaran", tambahan pula dengan bantuan silau matahari dan bayangan yang terjadi akan lebih mengelirukan pesaingnya.

Ikan Bidadari di temui di North West Australia, Great Barrier Reef dan seluruh Asia Tenggara, Indo China, dan lautan Pasifik. Ia boleh membesar sehingga 31 sm panjang. The article is in Malay language.

If someone is looking for reference books about marine fishes, I am suggesting, among  them is titled "Marine Fishes of South-east Asia". It was written by Dr Gerry Allen. Another book is titled "Fishes of Malaysia", written by Mohd Azmi Ambak, Mansor Mat Isa, Mohd Zaidi Zakaria and Mazlan Abd Ghaffar. These books are in English language. Below is about painting.

genre: wildlife animal
title: emperor angelfish
medium: oil painting on canvas
size: 30cm x 30cm
year: 2010
price: myr 400.00