'bunga kekwa #2'


Chrysanthemums atau disebut dalam bahasa Melayu sebagai bunga-bunga Kekwa. Bunga Chrysanthemum atau Kekwa adalah salah satu bunga yang paling terkenal di dunia selepas hanya bunga Mawar. Perkataan 'Chrysanthemum' berasal dari bahasa Greek iaitu 'Chrys' bererti emas (warna bunga-bunga asli), dan 'anthemon' yang bermaksud bunga. Nama ini diberikan kepada spesies kekwa oleh Carolus Linnaeus, seorang naturalis Sweden juga dikenali sebagai bapa taksonomi moden. (Naturalis adalah orang yang melakukan kajian khas tentang haiwan dan tumbuh-tumbuhan).

Kingdom: Plantae, Division: Magnoliophyta, Class: Magnoliopsida, Order: Asterales, Family: Asteraceae, Genus: Chrysanthemum.

Bunga kekwa mekar dalam berbagai bentuk dan boleh dilihat seperti bunga daisy, bersifat perhiasan, berjambul atau seperti kancing-kancing. Bunga kekwa mekar wujud dalam berbagai bentuk, ukuran dan warna. Selain kuning tradisional, warna lain yang agak terkenal adalah putih, ungu dan merah. Spesies Chrysanthemum merupakan tanaman herba tahunan yang tumbuh setinggi 50 hingga 150 sm, dengan daun seperti bercuping dan pada spesies liarnya punyai kepala bunga yang besar, yang berwarna putih, kuning atau merah muda. Spesies Chrysanthemum juga digunakan sebagai tanaman makanan kepada larva dari beberapa spesies Lepidoptera.

Bunga kekwa mempunyai makna yang banyak yang berkaitan dengan citarasa penggemarnya dan kerana itu ia sangat terkenal dikalangan penjual bunga. Bunga Kekwa menjadi lambang kesetiaan, optimisma, kegembiraan dan panjang umur.

Sekuntum bunga merah sebagai menyampaikan cinta
Sekuntum bunga putih melambangkan kebenaran dan kasih setia
Sekuntum bunga kuning melambangkan cinta yang terabai

Mereka yang ahli dalam urusan pembekalan bunga biasanya mengesyorkan pengeluaran dari yang terkenal untuk mereka yang dikasihi. Bengkel untuk karangan bunga, tatacara, hadiah dan banyak lagi telah diwujudkan.

Setiap kepala bunga kekwa sebenarnya merupakan gugusan kelopak bunga yang banyak, terdiri dari kelompok pusat bunga dari disk yang dikelilingi lagi oleh sinaran cincin bunga. Bunga kekwa dibahagikan kepada sembilan golongan sesuai dengan jenis dan tatacara susunan kelopak dan pancaran sinar bunga. Iaitu Incurved, Reflexed, Intermediate, Late Flowering Anemones, Singles, Pompons, Sprays, Spiders/Spoons/Quills, Charms dan Cascades. Misalnya, Reflexed Bunga Kekwa terdiri daripada sinaran bunga iaitu lengkungan ke bawah seakan-akan bentuk payung, sedangkan quill yang mempunyai sinaran seperti bunga bertiub yang bercabang dari pusat kepala.

Pohon bunga kekwa adalah tumbuhan tropikal. Ia seawalnya tumbuh di kawasan Eurasia. Pohon bunga kekwa adalah dari keluarga Asteraceae (Compositae), yang merupakan salah satu keluarga tumbuhan berbunga terbesar dengan lebih daripada 1,000 kelompok dan sekitar 20,000 spesies.

Pohon bunga kekwa buat pertama kalinya ditanam di China sebagai herba yang berbunga seawal abad ke 15 SM. Sebuah bandar purba China iaitu Xiaolan di Kota Zhongshan diberi nama Ju-Xian yang bermaksud 'Bandar Bunga'.

Chrysanthemum atau pohon bunga kekwa dibawa ke Jepun oleh sami Buddha pada tahun 400 M. Maharaja Jepun begitu menyukai pohon bunga kekwa sehinggakan mereka duduk di atas singgahsana berupa bunga kekwa. Bunga kekwa atau 'kikus' dalam bahasa Bahasa Jepun, kelihatan terpapar pada mahkota maharaja empayar Jepun. Bahkan, sehingga kini, sejumlah kota di Jepun terus mengganjurkan pameran ynag menakjubkan mengenai bunga ini.

Bunga ini sangat sesuai dikebunkan di halaman dalam rumah. Bunga kekwa dijadikan perasa teh yang sangat terkenal dan diminum sebagai minuman yang menenangkan. Bunga ini tidak khusus untuk setiap musim. Pohon kekwa dapat tumbuh di berbagai jenis tanah, tetapi ia memerlukan cuaca cerah untuk pencapaian terbaik. Biasanya pohon bunga kekwa ditanam di daerah-daerah yang mengalami curahan hujan yang sedikit sepanjang musim hujannya.

Pohon kekwa adalah mudah tumbuh dan dapat membiak melalui biji, potongan akar dan keratan batang. Biasanya, biji bunga kekwa yang ditanam boleh dipindahkan setelah sekitar satu bulan menabur. Kadang-kala biji juga boleh ditanam terus di tapak semaian dan mulai menipis setelah berkecambahan. Bunga kekwa akan kelihatan sekitar tiga bulan penaburan. Pohon bunga bekwa mempunyai tempuh hidup yang panjang. The article is in Malay language. Below about painting.

genre: flora
title: bunga kekwa #2
medium: oil painting on canvas
size: 71cm x 89cm
year: 2012
price: myr 4,000.00