salt water fish: red firefish

Red firefish (Pterois volitans) adalah ikan terumbu karang berbisa dari keluarga Scorpaenidae dalam susunan Scorpaeniformes. Ia biasanya mendiami laut India hingga lautan Pasifik barat. Ikan-ikan Red firefish telah juga di jumpai di pantai timur Amerika Syarikat. Pada musim panas 2001, ikan ini kelihatan di sepanjang pantai Atlantik dari Florida ke Long Island, New York. Teluk Caribbean juga menderita dari pencerobohannya, terutama di sekitar Bahama.

Red firefish berkulit tersalut garis-garis putih bergantian antara warna merah, merah tua, atau coklat. Ia dapat membesar lebih dari 43 sm panjang, dilihat anaknya sekecil mungkin kurang dari 2.5 sm. Ini memiliki sepasang sesungut gemuk yang menonjol dari atas kedua-dua mata seakan-akan seperti tanduk dan sepasang lagi di bawah mulutnya. Sirip dada kelihatan berbentuk seperti bilah-bilah kipas yang khas dan duri atas belakangnya adalah panjang dan terpisah seperti bulu pelepah ayam. Setiap tulang di atas belakang Red firefish mangandungi bisa. Belum ada laporan mengenai korban jiwa akibat sengatan Red firefish. Bisanya amat menyakitkan.

Red firefish memakan makanan yang masih hidup seperti udang, ikan kecil dan kerang kecil dan tidak makan potongan-potongan ikan atau makanan olahan lainnya. Namun, dalam tempat peliharaan dengan beberapa usaha, ikan ini dapat belajar untuk menerima makanan beku seperti kerang kecil. This article is in Malay language.

"WARNING! The fish of Scorpionfishes (Family Scorpaenidae) contain venomous fin spines and handling of live or freshly dead specimens should be avoided. The Estuarine Stonefish is amongst the most venomous of all fishes and is capable of causing death. Symptoms of scorpionfish stings range from a bee-sting type sensation to violent pain and may lead to unconsciousness or extended coma. Immersing the wound in very hot water is an effective first aid treatment and a physician should be consulted immediately". More information refers to the book entitled 'Marine fishes of southeast Asia', written by Dr. Gerry Allen. About painting is below.

genre: wildlife animal
title: salt water: red firefish
medium: oil painting on canvas
size: 61cm x 76cm
year: 2008
price: sold to En Kamal hassan