salt water fish : harlequin tuskish #1

Ikan Harlequin Tuskfish dengan nama Saintifik Choerodon Fasciatus. Ia boleh membesar dengan sepanjang hingga 30 sm. Taburan asalnya meliputi lautan Pasifik barat dari Taiwan hingga ke Great Barrier Reef dan utara New South Wales di Australia. Ditemui pada terumbu karang. Remajanya tinggal pada dinding curam terumbu karang. Kadang-kadang yang dewasa hidup dalam kelompok kecil di sekitar lelangit gua dan gua-gua di lereng terumbu karang. Spesies ini berperangai umumnya damai tapi sedikit garang. Giginya seperti taring dengan hujung berwarna biru terang. Ia menggunakan giginya untuk menghancurkan makanan seperti Moluska, Krustasia, Bristleworms, Urchins dan Tapak sulaiman. Selalu memakan makanan yang terdiri dari hidupan yang berbentuk montok seperti dari seluruh udang, kerang, cumi-cumi dan ikan kecil. Lihat jari-jari anda jika memberi makan dengan tangan.

Ikan Tuskfish memulakan kehidupan sebagai betina. Yang betina berkuasa dalam kelompok ikan Tuskfish. Mengalami perubahan jantina kepada jantan dan hidup dengan yang betina sebagai "gundik". Jika ikan yang berkuasa mati, ia akan digantikan oleh yang betina sebagai paling berkuasa.

Tidak diketahui dengan tepat bagaimana ia membiak. Ikan Harlequin Tuskfish adalah ahli keluarga Labridae. Ia menjalani perubahan warna setelah matang. Pada waktu remaja ia berwarna pudar dan terdapat bintik-bintik hitam di sisip. Bagi setengah ikan Tuskfish bahagian belakangnya kelihatan warna yang lebih gelap. Biasanya ada lapan jalur dengan garis tepinya berwarna biru. Tersabit dengan hal ini kadang-kadang ianya masih disebut dengan nama lama Lienardiella. Ada sekitar 24 jenis Choerodon yang lain, tetapi sebagian besar dari jenis tersebut tidak memiliki warna-warna cerah seperti Choerodon Fasciatus. This article is in Malay language. About painting see below.

genre: wildlife animal
title: harlequin tuskish #1
medium: oil painting on canvas
size: 45cm x 61cm
year: 2008
price: sold